Values in the evaluation and consideration process - an experimental study on values in a spatial context
DOI:
https://doi.org/10.3112/erdkunde.2025.02.01Keywords:
personal and institutional values, experiments, negotiation, decision-making, spatial planning, planning cultureAbstract
In the spatial context, personal and institutional values are crucial for decision-making and prioritisa-tion. This article takes a perspective on values in spatial research and university practice. The present study deals with an understanding of values and the investigation of the negotiation and adaptation of values in collaborative processes by students. The data obtained from an experimental survey provides an insight into the values that guide students' actions. The results of the study suggest that the values of ‘protecting the environment’, ‘forward-looking’, ‘equality’, ‘common good’, ‘health’ and ‘sustainability’ are considered stable and guiding. However, a transformation of values and a specific prioritisation of values within different demographic and socio-structural characteristics can also be observed. A shift in values occurs during the experimental planning process, which illustrates the transformative effect of planning discourses. The findings contribute to a deeper understanding of value culture and its dynamics, particularly in regard to the orientation towards action and possible conflicts of values in planning processes. The results emphasise the importance of transparent and cooperative planning processes to create a basis for decision-making.
References
Abels H (2019): Einführung in die Soziologie: Band 2: Die Individuen in ihrer Gesellschaft. Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-22476-9
AESOP (Association of European Schools of Planning) (2024): Core curriculum for European planning education. https://aesop-planning.eu/images/Core_Curriculum/AESOP_Core_Curriculum_2024_.pdf (Accessed: 02.04.2025)
Agostini K (2021): Wertorientierungen und organisationale Werte in Laufbahnen: Eine rekonstruktive Studie in einem Finanzdienstleistungsunternehmen. Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-32874-0
Albers G, Wékel J (2017): Stadtplanung: Eine illustrierte Einführung, Darmstadt. https://doi.org/10.1080/02513625.2019.1630195
Alexander ER (2005): Institutional transformation and planning: From institutionalization theory to institutional design. Planning Theory 4: 209–223. https://doi.org/10.1177/1473095205058494
APA (American Planning Association) (2021): AICP code of ethics and professional conduct. https://www.planning.org/ethics/ethicscode (Accessed: 2 April 2025)
Bohnsack R (2014): Rekonstruktive Sozialforschung: Einführung in qualitative Methoden. Opladen. https://doi.org/10.36198/978-3-838-58554-3
Brooks M (2017): Planning theory for practitioners. New York.
Campbell H (2002): Planning: An idea of value. Town Planning Review 73: 271–288. https://doi.org/10.3828/tpr.73.3.3
Diller C (2009): Geschlechtsspezifische Aspekte des Einsatzes von Raumplanungsmethoden: Theoretische Überlegungen und Ergebnisse einer bundesweiten Befragung von Raumplanenden. PNDonline III
ECTP-CEU (European Council of Spatial Planners) (2017): Guidelines on the profession: Competences for planners. https://archive.ectp-ceu.eu/ectp-ceu.eu/images/stories/PDF-docs/ECTP-CEU%20Guidelines%20on%20Professional%20Competences.pdf (Accessed: 2 April 2025).
Frey O, Hamedinger A, Dangschat JS (2008): Strategieorientierte Planung im kooperativen Staat - eine Einführung. Hamedinger A, Frey O, Dangschat JS, Breitfuss A (eds) Strategieorientierte Planung im kooperativen Staat: 14–33. Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-531-90804-5_1
Fürst D (2016): Denkfallen bei planerischen Abwägungs- und Bewertungsverfahren – Erkenntnisse aus den Kognitionswissenschaften. Othengrafen F, Schmidt-Lauber B, Hannemann C, Pohlan J, Roost F (eds) Jahrbuch StadtRegion 2015/2016 Planbarkeiten: Herausforderungen und Dynamiken räumlicher Planung: 43–59. Leverkusen.
Fürst D (2004): Planungstheorie – die offenen Stellen. Altrock U, Güntner S, Huning S, Peters D(eds.) Perspektiven der Planungstheorie: 239–258. Berlin
Gierke H-G, Schmidt-Eichstaedt G (2018): Die Abwägung in der Bauleitplanung. Gestaltungsspielräume – Grenzen – Direktiven. Stuttgart. https://doi.org/10.17433/978-3-17-030510-6
Healey P (1992): Planning through debate: The communicative turn in planning theory. The Town Planning Review 63: 143–162. https://doi.org/10.3828/tpr.63.2.422x602303814821
Heidmann M (2012): Die Alternativenprüfung bei Planungsentscheidungen. Frankfurt am Main. https://doi.org/10.3726/978-3-653-01490-7
Heintz P (1981): Subjektive und Institutionalisierte Werte in der Gegenwartsgesellschaft. von Alemann H, Thurn HP (eds): Soziologie in weltbürgerlicher Absicht: 158–174. Opladen. https://doi.org/10.1007/978-3-322-83850-6_10
Hörning, KH, Reuter J (eds) (2004) Doing Culture. Neue Positionen zum Verhältnis von Kultur und sozialer Praxis. Bielefeld.
Hutter G, Wiechmann T, Krüger T (2019): Strategische Planung. Wiechmann T (ed): ARL Reader Planungstheorie Band 2: Strategische Planung – Planungskultur: 13–154. Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-57624-3
KirchschlÄger PG (2023): Ethisches Entscheiden. Baden-Baden. https://doi.org/10.5771/9783748918202
Kühn M (2023): Planungskonflikte und Partizipation: Die Gigafactory Tesla. Raumforschung und Raumordnung / Spatial Research and Planning 81: 538–556. https://doi.org/doi.org/10.14512/rur.1698
Levin-Keitel M, Othengrafen F (2016): Planungskultur – auf der Suche nach einem kontemporären Verständnis räumlicher Planung? disP - The Planning Review 52: 76–89. https://doi.org/10.1080/02513625.2016.1273672
Müller CJ, Bongers-Römer S, Bakunowitsch J, Diller C. (2024): Balancing, alternatives and variants in municipal planning processes: General considerations and results of an empirical analysis. Raumforschung Und Raumordnung / Spatial Research and Planning 82: 422–436. https://doi.org/10.14512/rur.2538
Olesen K (2018): Teaching planning theory as planner roles in urban planning education. Higher Education Pedagogies 3: 302–318. https://doi.org/10.1080/23752696.2018.1425098
Olk T, Otto HU (2021): Wertewandel und Sozialarbeit− Entwicklungsperspektiven kommunaler Sozialarbeitspolitik. Soziale Passagen 13: 135–158. https://doi.org/10.1007/s12592-021-00377-2
Othengrafen F, Levin-Keitel M (2019): Planners between the chairs: How planners (do not) adapt to transformative practices. Urban Planning 4: 111–125. https://doi.org/10.17645/up.v4i4.2237
Othengrafen F, Levin-Keitel M, Breier DC (2019a): Stadtplanung als interdisziplinäre Disziplin. Eine Bestandsaufnahme des Alltags von Planerinnen und Planern in deutschen Mittelstädten. PND online 1. https://www.planung-neu-denken.de/wp-content/uploads/pnd-online_2019-1.pdf
Othengrafen F, Reimer M (2018): Planungskultur. ARL – Akademie für Raumforschung und Landesplanung (ed): Handwörterbuch der Stadt- und Raumentwicklung: 1733–1739.Hannover.
Othengrafen F, Reimer M, Danielzyk R (2019b): Planungskultur. Wiechmann T (ed): ARL Reader Planungstheorie Band 2: 155–304 Heidelberg, Berlin. https://doi.org/10.1007/978-3-662-57624-3
Pollock F (1955) Gruppenexperiment: ein Studienbericht. Frankfurt am Main.
Reckwitz A (2006): Die Transformation der Kulturtheorien: Zur Entwicklung eines Theorieprogramms. Weilerswist.
Schein EH (2010): Organizational culture and leadership. San Francisco.
Schwartz SH (1994): Are there universal aspects in the structure and contents of human values? Journal of Social Issues 50: 19–45. https://doi.org/10.1111/j.1540-4560.1994.tb01196.x
Schwartz SH (2012): An overview of the Schwartz theory of basic values. Online Readings in Psychology and Culture 2(1). https://doi.org/10.9707/2307-0919.1116
Selle K (ed) (1996): Planung und Kommunikation: Gestaltung von Planungsprozessen in Quartier, Stadt und Landschaft. Grundlagen, Methoden, Praxiserfahrungen. Wiesbaden.
Stöglehner G (2019): Grundlagen der Raumplanung 1. Theorien, Methoden, Instrumente. Wien.
Straub J (2004). Kulturwissenschaftliche Psychologie. Jäger F, Straub J (eds) Handbuch der Kulturwissenschaften: Bd. 2. Paradigmen und Disziplinen: 568–591. Stuttgart
Thome H (2019): Werte und Wertebildung aus soziologischer Sicht. Verwiebe R (ed): Werte und Wertebildung aus interdisziplinärer Perspektive: 47–77. Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-21976-5_3
Unkrig ER (2023): Die werteorientierte (Führungs-)Persönlichkeit: Rückgrat zeigen und Orientierung geben. Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-42402-2
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Christin Juliana Müller, Annabell Senßfelder, Christian Diller

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.