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The uneven effects of COVID-19 on the German restaurant and bar industry

DOI: 10.3112/erdkunde.2022.02.05
Year: 2022
Vol: 76
Issue: 2
Pages: 127-140
Summary:

The COVID-19 crisis in the restaurant and bar industry is affecting an industry that has been under significant pressure before. Using the concept of organizational resilience from a spatial perspective, we analyze how individual/company factors and regional factors influence owner’s assessment of resilience in the German restaurant and bar industry. Findings from an online survey with 445 owners and managers and 46 qualitative interviews in Germany show that enterprises in peripheral locations are perceived as more resilient. Similarly, the age of the respondents, the ownership of property and the provision of delivery and takeaway service play a positive role in enterprises being seen as resilient, while, owner-managed enterprises, financing by loans or credit, and lower ex-ante sales reduce the likelihood of the assessment of resilience. Overall, the study contributes to the evolving strand of research that aims to analyze the resilience of enterprises from a spatial perspective.

Zusammenfassung:

Die COVID-19-Krise im Gaststättengewerbe betrifft eine Branche, die bereits zuvor unter erheblichem Druck stand. In diesem Artikel analysieren wir mit Hilfe des Konzepts der organisationalen Resilienz, wie individuelle/betriebliche Faktoren und regionale Faktoren die Einschätzung der Resilienz durch die Eigentümer im deutschen Gaststättengewerbe beeinflussen. Die Ergebnisse einer Online-Befragung von 445 befragten Unternehmen und 46 qualitativen Interviews in Deutschland zeigen, dass Unternehmen in peripheren Lagen als widerstandsfähiger wahrgenommen werden. Ebenso spielen das Alter der Befragten, der Besitz von Immobilien und das Angebot von Liefer- und Abholdiensten eine Rolle dabei, dass Unternehmen als resilienter eingeschätzt werden, während inhabergeführte Unternehmen, Finanzierung durch Kredite und geringere Vorjahresumsätze die Wahrscheinlichkeit der Einschätzung der Resilienz verringern. Insgesamt trägt die Studie zu dem sich entwickelnden Forschungsstrang bei, in dem die organisationale Resilienz aus einer räumlichen Perspektive analysiert wird.

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