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The rise of guesthouse tourism in the Greater Caucasus and the effects of the covid pandemic. The example of Lagodekhi town and its Protected Area, Georgia

DOI: 10.3112/erdkunde.2022.01.03
Year: 2022
Vol: 76
Issue: 1
Pages: 41-58
Summary:

In Georgia, tourism has become a key sector of the economy, especially since the country opened up for private investment after independence in 1991. Guesthouses, the focus of this paper, present a typical example of such private investment. In dealing with this sector, we adopt a synoptic view, and look into development over time, services offered, motives for hosting guests, outcomes, and the effects of the COVID pandemic. Geographically, our focus is on the town of Lagodekhi and its Protected Area (PA) on the foot slope of the Greater Caucasus. Our methods included a review of literature, followed by a questionnaire survey in 2018 among all 23 guesthouses in the town, covering qualitative as well as quantitative aspects of the sector. To follow up on the effects of the pandemic, which reached the area in 2020, we did a re-survey among all houses in June 2021. The results show that all guesthouses are owner-occupied and family-run, with women taking the lead, following traditional gendered labour division. The owners see themselves as paid service providers but also as hosts, who offer insights into local culture free of charge based on traditional hospitality. We posit that this dual role is a unique selling proposition, distinguishing the sector from mass tourism, and presenting an ideal complement to the nature-based attractions of the PA. The COVID pandemic led to an almost total collapse of this sector, especially relating to foreign guests, by far the most numerous visitor group. But the guesthouses remain positive about the future and continue to invest in their houses. To conclude our paper, we present ideas relating to the future of guesthouse tourism in the study area, based on experience before and with the pandemic.

Zusammenfassung:

In Georgien gehört der Tourismus zu den wichtigsten Wirtschaftszweigen, namentlich seit der Unabhängigkeit des Landes 1991 und der Öffnung für Investitionen des Privatsektors. Gasthäuser, das Thema dieses Beitrags, sind ein typisches Beispiel solcher Investitionen. Wir präsentieren Kernbereiche dieses Tourismussektors wie zeitliche Entwicklung, touristisches Angebot, Motivation und Ergebnis aus Sicht der Gästehäuser, und den Effekt von COVID-19. Dabei konzentrieren wir uns auf die Kleinstadt Lagodekhi und das gleichnamige Naturschutzgebiet am Fuss des Grossen Kaukasus. Unser Methodenset umfasst eine eingehende Literaturrecherche, gefolgt von einer Umfrage unter allen 23 Gästehäusern (2018) unter Verwendung einer Frageliste, die qualitative und quantitative Aspekte des Sektors betraf. 2021 wurde eine zweite Umfrage durchgeführt mit dem Ziel, die Folgen der Pandemie des Jahres 2020 zu dokumentieren. Die Resultate zeigen, dass die Gästehäuser klassische Familienbetriebe sind, wobei die Frauen gemäss traditioneller geschlechterdefinierter Arbeitsteilung die Häuser führen. Das Gästeangebot besteht aus einem kommerziellen Teil sowie einem kostenfreien Angebot im Kulturbereich, der auf traditioneller Gastfreundschaft beruht. Diese Doppelfunktion stellt unserer Ansicht nach ein Alleinstellungsmerkmal dieses Tourismuszweiges dar, das ihn vom Massentourismus abhebt. Mit ihrem Fokus auf Kultur ist sie eine ideale Ergänzung zum Naturerlebnis im Naturschutzgebiet. Die COVID-Pandemie führte zu einem Kollaps der Zahl insbesondere internationaler Gäste, dem wichtigsten Gästesegment der Häuser. Diese sehen die Zukunft jedoch positiv und investieren weiter in ihr Geschäft. Den Abschluss unseres Beitrags bilden eine Reihe von Vorschlägen zur Gestaltung der Zukunft des Gästehaustourismus, basierend auf der Situation vor und mit der Pandemie.

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