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A geographical retheorization of the tourism value chain

DOI: 10.3112/erdkunde.2022.01.05
Year: 2022
Vol: 76
Issue: 1
Pages:
Summary:

Based on a sympathetic critique of the current research on the tourism value chain, this paper finds certain ambiguities in the understanding of the theoretical context of the value chain literature, and there is inadequate attention towards the role of geography. This paper reveals how the ambiguities are created and why geography is important. In order to reduce the ambiguities of the tourism value chain, the spatiality of tourism value chain is theorized concerning spatial stickiness and experiential value of tourism resources. This paper thus argues that the tourism value chain is subject to a carrier-driven pattern of governance rather than producer or buyer-driven. This endeavour helps us better understand the general mechanism of value creation and distribution in the tourism industry rather than taking it for granted that it is the same as in the manufacturing industries.

Zusammenfassung:

Ausgehend von einer wohlwollenden Kritik an aktuellen Arbeiten zur touristischen Wertschöpfungskette stellt dieser Beitrag fest, dass es gewisse Unklarheiten im Verständnis des theoretischen Kontextes der Wertschöpfungskettenliteratur gibt und dass geographische Gesichtspunkte nicht hinreichend berücksichtigt werden. Es wird diskutiert, wo die Ursachen dieser Unklarheiten liegen und warum eine geographische Perspektive wichtig ist. Um die Mehrdeutigkeiten der touristischen Wertschöpfungskette zu verringern, wird die Räumlichkeit der touristischen Wertschöpfungsketten im Kontext räumlicher Anhaftung und dem Erfahrungswert touristischer Ressourcen theoretisiert. Es wird argumentiert, dass die touristische Wertschöpfungskette eher einem Carrier gesteuerten als einem durch Produzenten oder Käufer gesteuerten Governance-Muster unterliegt. Dies kann helfen, den allgemeinen Mechanismus der Wertschöpfung und -verteilung in der Tourismusindustrie besser zu verstehen, statt ihn als selbstverständlich vorauszusetzen, wie beispielweise in der verarbeitenden Industrie.

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