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You are here: Home Archive 2021 Third places and educational justice: public libraries in the context of COVID-19

Article details

Third places and educational justice: public libraries in the context of COVID-19

DOI: 10.3112/erdkunde.2021.01.03
Year: 2021
Vol: 75
Issue: 1
Pages: 31-49
Summary:

Public libraries play an important role in supporting and safeguarding educational justice and societal participation. The so-called third place – with the home as the first place and the school or workplace as the second place – forms a central support structure beyond formal educational institutions. The corona crisis forced public libraries to close temporarily, adapt their services, and develop new formats. This article analyzes these latest developments in Germany and Europe, illustrating the challenges public libraries are facing as a result of the corona crisis. The main research focus is on public libraries’ recent transformation – not only during the corona crisis – and its implications for safeguarding educational justice. This study will discuss the challenges posed by these developments based on the case of the German city of Bonn, thereby illustrating the importance of public libraries’ geography in strengthening educational justice.

Zusammenfassung:

Öffentliche Bibliotheken spielen eine wichtige Rolle für die Gewährleistung von Bildungsgerechtigkeit und gesellschaftlicher Teilhabe. Als so genannte dritte Orte – neben dem Zuhause als first place und Schule oder Arbeitsplatz als second place – bilden sie eine zentrale Unterstützungsstruktur jenseits formaler Bildungseinrichtungen. Die Corona-Krise zwang öffentliche Bibliotheken zur vorübergehenden Schließung, zur Anpassung ihrer Angebote und zur Entwicklung neuer Formate. Der Artikel analysiert diese jüngsten Entwicklungen in Deutschland und Europa und stellt die Herausforderungen dar, denen öffentliche Bibliotheken als Folge der Corona-Krise gegenüberstehen. Der Schwerpunkt der Analyse liegt auf dem jüngsten Wandel öffentlicher Bibliotheken - nicht nur während der Corona-Krise – und dessen Auswirkungen auf die Gewährleistung von Bildungsgerechtigkeit. Die daraus resultierenden Herausforderungen werden am Beispiel der deutschen Stadt Bonn diskutiert und verdeutlichen die Relevanz einer Geographie öffentlicher Bibliotheken für deren Beitrag zu mehr Bildungsgerechtigkeit.

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