One
Select issue
Year Issue
Article search ?
Author
Add authorDel author
Keyword
Add keywordDel keyword
Full text

all these words
this exact wording or phrase
one or more of these words
any of these unwanted words
Year
till
 
Two
You are here: Home Archive 2021 Companies as local skill-providers? The ‘skills ecosystem’ in Mexico

Article details

Companies as local skill-providers? The ‘skills ecosystem’ in Mexico

DOI: 10.3112/erdkunde.2021.04.03
Year: 2021
Vol: 75
Issue: 4
Pages: 295-306
Summary:

A focus of economic geography is on how actors promote the local knowledge base. Studies usually show that companies act as recipients of locally generated knowledge, and not as producers of knowlege. Recruiting graduates of local vocational schools and universities enables the companies to play this role. However, companies sometimes also act as providers of knowledge, in the sense that they offer apprenticeships or comprehensive internships for pupils and students. This article focuses on this interface of ‘dual’ actvities, which connect the companies with vocational schools and universities. Recently, the concept of the skills ecosystem, which addresses this interface within the local actor network, has become popular. Starting with this concept and embedding it into the debate of economic geography, this contribution focusses on Mexico and investigates how the local actors integrate companies in dual activities. Based on qualitative methods, the study illustrates that there is a two-part skills ecosystem in Mexico’s Central Highland. The smaller part consists of dual vocational education and training and is found in the technological ‘high-road’ part of the economy. The other part mainly comprises low-tech and mostly smaller companies that do not engage in dual practices. The conclusion discusses the contribution of a skills ecosystems-approach to future research.

Zusammenfassung:

Wirtschaftsgeographische Forschungen zu der Frage, wer an der Produktion lokalen Wissens beteiligt ist, gehen meistens davon aus, dass Unternehmen als Empfänger von lokal generiertem Wissen agieren. Entsprechend richtet sich der Blick darauf, dass Unternehmen Absolventen lokaler Berufsschulen und Hochschulen rekrutieren. Manchmal fungieren Unternehmen aber auch ihrerseits als Wissensanbieter, indem sie Ausbildungsplätze oder umfassende Praktika für Berufschüler_innen und Studierende anbieten. Dieser Artikel fokussiert auf die Schnittstelle von „dualen“ Aktivitäten, die die Betriebe mit Berufsschulen und Hochschulen verbinden. Dabei greift der Beitrag das Konzept des Skills Ecosystems auf, das in Wissenschaft und Praxis in letzter Zeit überaus populär geworden ist. Das Konzept adressiert eben diese Schnittstelle zwischen (Aus-)Bildungsinstitutionen und Betrieben. Dieser Beitrag untersucht am Beispiel von Mexiko, wie es den lokalen Akteuren in Mexikos Zentralem Hochland gelingt, die Unternehmen in duale Aktivitäten einzubinden. Basierend auf qualitativen Methoden veranschaulicht die Studie, dass es in Mexiko ein zweiteiliges Skills Ecosystem gibt. Der kleinere Teil besteht aus einer dualen Berufsausbildung und ist im technologischen „High-Road“-Teil der Wirtschaft zu finden. Der andere Teil besteht hauptsächlich aus Low-Tech- und meist kleineren Unternehmen, die keine dualen Praktiken betreiben. Das Fazit diskutiert den Beitrag des Skills Ecosystem-Konzepts für zukünftige Forschung.

Document Actions