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You are here: Home Archive 2019 The Chinafication of Hollywood: Chinese consumption and the self-censorship of U.S. films through a case study of Transformers Age of Extinction

Article details

The Chinafication of Hollywood: Chinese consumption and the self-censorship of U.S. films through a case study of Transformers Age of Extinction

DOI: 10.3112/erdkunde.2019.02.02
Year: 2019
Vol: 73
Issue: 2
Pages: 97-110
Summary:

For Hollywood films, the international box office is now financially more important than the domestic market. China will soon become the world’s largest box office for Hollywood films. To gain access to the Chinese market foreign films must be approved by China’s government. Movies must not disparage Chinese culture, landmarks, or the government. Eager to comply, Hollywood producers are not waiting until they are reviewed to make changes and instead are self-censoring in advance rather than risk being denied access. In this paper, I use a representation-in-relation-to approach to cultural geography that positions a film’s text in relation to its production practices to understand the way Hollywood is remaking itself to appeal to China. The representation-in-relation-to approach takes practice seriously without jettisoning the power of representation. I apply this approach to Transformers: Age of Extinction, which through its production practices provides a case study on what trade publications are referring to as the ‘Chinafication of Hollywood.’ In an industry driven by profit, the Chinafication of Hollywood is a form of influence that further limits the creativity and uniqueness of Hollywood movies by prescribing what gets made and how it is represented. Transformers: Age of Extinction is an important cultural text, not for its narrative content, but for how its representation relates to the production practices that allowed it to become China’s largest grossing film at that time and the only billion-dollar blockbuster of 2014.

Zusammenfassung:

Für Hollywood-Filme ist das internationale Geschäft heute finanziell wichtiger als der heimische Markt. China wird sich bald zum weltweit größten Markt für Hollywood-Filme entwickeln. Um Zugang zum chinesischen Markt zu erhalten, müssen ausländische Filme von der chinesischen Regierung genehmigt werden. Filme dürfen die chinesische Kultur, Sehenswürdigkeiten oder die Regierung nicht herabsetzen. Hollywood-Produzenten, die sich an die Regeln halten wollen, warten aber nicht, bis sie überprüft werden, sondern zensieren sich im Voraus selbst, anstatt Gefahr zu laufen, dass sie nachträglich Änderungen vornehmen müssen oder ihnen der Zugang verweigert wird. In dieser kulturgeographischen Studie wird exemplarisch analysiert, in welcher Weise Hollywood filmische Produktionen anpasst, um den chinesischen Markt anzusprechen. Die Analyse erfolgt anhand des Films Transformers: Age of Extinction, der anhand seiner Produktionspraktiken beispielhaft vorführt, was in Fachkreisen als ‘Chinesifizierung von Hollywood’ bezeichnet wird. In einer vom Profit getriebenen Branche ist die Chinesifizierung von Hollywood eine Form des Einflusses, der die Kreativität und Einzigartigkeit von Hollywood-Filmen weiter einschränkt, indem er vorschreibt, was gemacht wird und wie es dargestellt wird. Transformers: Age of Extinction, ist ein wichtiger kultureller Beitrag, nicht wegen seines narrativen Inhalts, sondern weil seine Umsetzung in beispielhafter Weise eine Anpassung an Marktvorgaben illustriert, die es ihm ermöglichten, Chinas damals größter Kassenhit und der einzige Milliarden-Blockbuster von 2014 zu werden.

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