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Disenfranchisement in the course of political reorganization. Accommodation and social assistance for asylum seekers in West Berlin and Hamburg, 1973-1982

DOI: 10.3112/erdkunde.2019.01.05
Year: 2019
Vol: 73
Issue: 1
Pages: 47-61
Summary:

The article examines from a comparative perspective how policy regarding the accommodation and social assistance for asylum seekers in Hamburg and West Berlin shifted in the period between the beginnings of decentralisation in mid-1973 and the 1982 Asylum Procedures Act, as well as how the government of the Federal Republic of Germany and its federal state governments influenced this shift. Because the dispersal of asylum seekers between 1974 and 1982 was based only on non-binding decisions of the Conference of Interior Ministers, German federal states could refuse to actually receive their quota. Most asylum seekers were accused of lying about prior political persecution in their homelands. Moreover, municipalities were forced to bear the financial burden of providing social assistance for unemployed asylum seekers. For these reasons, many German federal state governments set themselves the goal of receiving as few asylum seekers as possible by lowering the standard of accommodation and social assistance available for asylum seekers. Drawing on the written records of senates and districts in the Berlin and Hamburg State Archives, the documents of the state parliaments, and press reports, the article examines the historical context behind the local introduction of measures to deter asylum seekers, which are nowadays better known as being part of national policy.

Zusammenfassung:

Der Artikel untersucht aus einer vergleichenden Perspektive, wie sich die Politik zur Unterbringung und Versorgung von Asylsuchenden in Hamburg und West-Berlin zwischen den Anfängen der Dezentralisierung Mitte 1973 und dem Asylverfahrensgesetz von 1982 veränderte und auf welche Weise die Bundesregierung sowie andere Landesregierungen diese Veränderungen beeinflussten. Da die Verteilung von Asylsuchenden zwischen 1974 und 1982 lediglich auf rechtlich nicht bindenden Beschlüssen der Innenministerkonferenz fußte, konnten sich Bundesländer weigern, ihre vorgesehene Quote tatsächlich aufzunehmen. Den meisten Asylsuchenden wurde unterstellt, eine politische Verfolgung in ihrer Heimat nur vorzutäuschen. Zudem musste die Sozialhilfe für erwerbslose Asylsuchende von den Gemeinden finanziert werden. Aus diesen Gründen setzten sich viele Landesregierungen zum Ziel, möglichst wenige Asylsuchende auf-zunehmen, was vor allem durch eine Absenkung des Standards bei Unterbringung und sozialhilferechtlicher Versorgung versucht wurde. Anhand von Quellen aus dem Landesarchiv Berlin, dem Hamburger Staatsarchiv, den Landesparlamenten sowie Zeitungsberichten beleuchtet der Artikel die historischen Zusammenhänge hinter der lokalen Einführung von Maßnahmen zur Abschreckung von Asylsuchenden, die heute eher als Teil nationalstaatlicher Politik bekannt sind.

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