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You are here: Home Archive 2018 The production of a national riskscape and its fractures: nuclear power facility location policy in South Korea

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The production of a national riskscape and its fractures: nuclear power facility location policy in South Korea

DOI: 10.3112/erdkunde.2018.02.07
Year: 2018
Vol: 72
Issue: 3
Pages: 185-195
Summary:

This paper examines the ways in which the Korean developmental state has, until very recently, managed physical risks of nuclear power operations while also pursuing national economic growth. In the literatures on the East Asian developmental states thesis, developmental state deployment of nuclear power as an energy source has been implicitly assumed to be risk-free and insulated from diverse social forces. However, by adopting the concept of the ‘riskscapes’ and examining four nuclear power plant sites (Gori, Uljin, Wolsung and Younggwang), we show how a national riskscape has been designed by the government and has been dynamically contested by diverse actors for various reasons. The nationalized riskscape imposed by the developmental state has landed in each site differently according to the geographical, historical, political, and economic backdrops of the sites. It is within the context of this internally differentiated and contested nuclear power riskscapes that South Korean president Moon Jae-in has vowed to end the use of nuclear power.

Zusammenfassung:

Der vorliegende Beitrag geht der Frage nach, wie bis in die jüngste Vergangenheit hinein, im Rahmen der staatsgelenkten Wirtschafts- und Entwicklungsstrategie Koreas, der Umgang mit den Risiken der Kernenergie bei gleichzeitigem Fokus auf eine fortschreitende wirtschaftliche Entwicklung erfolgte. In vorliegenden Studien zur Theorie ostasiatischer ‚developmental states‘ wird die Nutzung der Kernenergie üblicherweise nicht kritisch hinterfragt und von breiteren gesellschaftlichen Perspektiven und Belangen isoliert betrachtet. Das Konzept der ‚riskscapes‘ eröffnet die Möglichkeit, am Beispiel von vier Kernkraftanlagen (Gori, Uljin, Wolsung und Younggwang) aufzuzeigen, wie die staatliche Seite eine ‚nationale riskscape‘ konstruierte, um die von unterschiedlichen Akteuren in einem dynamischen und kontroversen Prozess gerungen wurde. Das staatliche Konstrukt einer ‚nationalen riskscape‘ fand an jedem der Orte, in Abhängigkeit des spezifischen geographischen, historischen, politischen und wirtschaftlichen Hintergrunds, einen unterschiedlichen Widerhall. Aus diesem Kontext einer intern differenzierten und umstrittenen Kernenergie riskscape heraus, erwuchs die Ankündigung des Präsidenten Moon Jae-in, die Kernenergienutzung in Südkorea einem Ende zuzuführen.

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