One
Select issue
Year Issue
Article search ?
Author
Add authorDel author
Keyword
Add keywordDel keyword
Full text

all these words
this exact wording or phrase
one or more of these words
any of these unwanted words
Year
till
Privacy Policy

_________________________________

 
Two
You are here: Home Archive 2018 Changing workplaces in the creative process in creative industries – the case of advertising and music

Article details

Changing workplaces in the creative process in creative industries – the case of advertising and music

DOI: 10.3112/erdkunde.2018.04.01
Year: 2018
Vol: 72
Issue: 4
Pages: 259-271
Summary:

Based on qualitative interviews with senior executives from advertising and the music industry, this paper argues that the organization of creative work is shaped by specific and varying workplace geographies. Work in creative industries can be understood as trans-local processes, making specific use of the physical environment of different workplaces and relating workplaces embedded in different logics to one another. The results of the study show that in the creative process, work is carried out in multi-local work arrangements. Starting with the differentiation of team and individual workplaces – derived from the literature dealing with physical environments of creativity supporting workplaces – the paper argues that a relational understanding of multi-local work arrangements should focus on the relation of ‘exposure’ and ‘protection’ provided by each workplace. Exposure and protection are densely interwoven in creative work processes, and mainly refer to the protection of working processes and thoughts from disturbances and a planned exposure to inspirational surroundings that can be realised at specific locations. The paper develops protection and exposure as mutual dependent concepts, influencing the multi-locality of workplaces.

Zusammenfassung:

Auf der Grundlage qualitativer Interviews mit Geschäftsführern und leitenden Angestellten aus Werbeagenturen und Musikunternehmen wird in diesem Beitrag argumentiert, dass kreative Arbeitsprozesse durch spezifische physische Arbeitsorte sowie durch den Wechsel zwischen unterschiedlichen Arbeitsorten beeinflusst sind. Arbeit in der Kreativwirtschaft wird als trans-lokaler Prozess konzeptualisiert, der in mehrere Logiken eingebunden ist und Vorteile unterschiedlicher physischer Arbeitsumgebungen nutzt. In diesem Beitrag werden Arbeitsorte mit den Konzepten „Schutz“ und „Ausgesetzheit“ verbunden. Einerseits ermöglicht Schutz konzentrierte Arbeitsprozesse und die Entwicklung eines kreativen Flusses durch die Bereitstellung einer störungsfreien Arbeitsumgebung oder eines Rückzugsraumes. Andererseits können Orte Arbeitende auch sozialen Konstellationen oder eher ungewöhnlichen und inspirierenden Atmosphären aussetzen, die neue Eindrücke vermitteln und Interaktionen ermöglichen, welche die Entwicklung neuer Ideen unterstützen. Schutz und Ausgesetztheit werden als relationale Facetten von Arbeitsorten konzeptualisiert, die zugleich gegenseitig voneinander abhängig sind.

Document Actions