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You are here: Home Archive 2009 Innovation as a success factor in tourism: empirical evidence from western Austrian cable-car companies

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Innovation as a success factor in tourism: empirical evidence from western Austrian cable-car companies

DOI: 10.3112/erdkunde.2009.02.02
Year: 2009
Vol: 63
Issue: 2
Pages: 123-139
Summary:

With demand for winter sport stagnating cable-car innovations implemented by tourism entrepreneurs can serve as a means of differentiating the product to meet new consumer preferences. Taking into consideration their nature, spatial diffusion and distribution, the most important cable-car innovations in Austria are examined within a systematic empirical analysis. The quantitative approach is supplemented by qualitative analysis of expert interviews. Cable-cars are suitable examples for innovations in tourism but they are not tourist innovations in the narrow sense. The early adopters of innovations are able to realize certain advantages in contrast to laggards. But it should be clear that important investments in infrastructure are not sufficient to meet increasing customer expectations. A modern cable-car system represents a constitutive basic factor for ski tourism which is taken for granted by the guests. In general, cable-cars today do not constitute a tourist attraction per se any more. Incremental innovations establish too quickly as nearly ubiquitous standards. But it is possible to generate added value for customers in form of innovative features provoked by especially innovative cable-cars.

Zusammenfassung:

Um bei stagnierender Wintersportnachfrage neuen Konsumentenpräferenzen zu genügen, können von touristischen Unternehmern eingeführte Seilbahninnovationen zur Produktdifferenzierung dienen. Die bedeutendsten Seilbahninnovationen in Österreich werden bezüglich ihres Wesens, ihrer räumlichen Ausbreitung und Verteilung systematisch empirisch analysiert. Der quantitativ-statistische Ansatz wird durch die qualitative Analyse von Expertengesprächen ergänzt. Seilbahnen sind geeignete Anschauungsobjekte für Innovationen im Tourismus, aber sie sind keine touristischen Innovationen im engeren Sinne. Die frühen Adoptoren von Innovationen sind in der Lage gewisse komparative Wettbewerbsvorteile gegenüber den Nachzüglern zu erlangen. Aber es sollte klar gemacht werden, dass bedeutende Investitionen in die Infrastruktur nicht ausreichend sind, um den steigenden Erwartungen der Kunden zu begegnen. Ein zeitgemäßes Seilbahnsystem stellt einen konstitutiven Basisfaktor für den Skitourismus dar, der von den Gästen vorausgesetzt wird. Heutzutage stellen Seilbahnen an sich keine touristische Attraktion mehr dar. Aber es ist möglich, durch innovative Angebotselemente besonders neuartiger Seilbahnen, Zusatznutzen für die Gäste zu generieren.

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