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Engineering impacts on river channels in the River Rhine catchment

DOI: 10.3112/erdkunde.2005.03.07
Year: 2005
Vol: 59
Issue: 3
Pages: 294- 319
Summary:

Due to the central location of the River Rhine catchment the channels are used for navigation for millennia. Local cliffs and bars lead simultaneously to measures for the improvement of the navigation and even construction of artificial channels as early as 12 BC. By a closer look, five periods of intensified modifications of the river channels and floodplains can be identified. The spectrum of engineering impacts is presented in a review and additionally illustrated by three examples from key locations: the so-called “Binger Loch” demonstrates the development of measures on one specific location throughout time, the rectification of the upper Rhine River exemplifies a more complex location where the channel and floodplains were shaped in combination while postulated measures nearly 2,000 years ago at the River Lippe catchment indicate engineering activities on river channels already in Antique times.

Zusammenfassung:

Auf Grund der zentralen Lage in Mitteleuropa werden die Flüsse im Einzugsgebiet des Rheins seit Jahrtausenden als Schifffahrtsweg genutzt. Örtliche Klippen, Untiefen und Sandbänke führten schon entsprechend früh zu menschlichen Eingriffen in die Gerinne; der Bau von Kanälen begann sogar schon im Jahre 12 vor Christus. Bei näherer Betrachtung lassen sich fünf Phasen intensivierter Flussbaumaßnahmen ausmachen. Die Spannweite der Maßnahmen im Rheineinzugsgebiet ist in einer Übersicht dargestellt und durch drei näher beleuchtete Beispiele illustriert: Am Beispiel des Binger Lochs wird die Entwicklung der Eingriffe mit der Zeit dargestellt, während die Oberrheinkorrekturen komplexe Aktivitäten veranschaulichen, die die Flussrinne und angrenzenden Auen gemeinsam betreffen. Am Beispiel des vermuteten Flussbaus zu römischen Zeiten vor knapp 2000 Jahren an der Lippe wird deutlich, dass derartige Aktivitäten auch in Mitteleuropa schon in der Antike begannen.

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