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You are here: Home Archive 2000 Culture of travel and spatial formations of knowledge

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Culture of travel and spatial formations of knowledge

DOI: 10.3112/erdkunde.2000.04.02
Year: 2000
Vol: 54
Issue: 4
Pages: 297-319
Summary:

Recent work has emphasised two, acutely material ways in which geography was written into the production of knowledge within the expansive, colonising imaginary of post-Enlightenment Europe: how was it possible for those who stayed at home to believe the reports of those who had travelled abroad? and how was it possible for local, non-European knowledges to be brought within the framework of a supposedly sovereign European Reason? This essay considers a third thematic that also shaped productions of knowledge through productions of space: the modalities through which the routes described by travellers (their paths and circuits) shaped their descriptions of those routes (their texts). Three topologies are identified that entered into spatial formations of knowledge in the long nineteenth century. The first is a rhizomatic space (a complex space with no centre), illustrated through critical readings of Alexander von Humboldt's travels through the Amazon and Mary Kingsley's travels in West Africa; the second is a labyrinthine space (a complex space with a centre), illustrated through Sophia Poole's journeys through Cairo; the third is a striated space (an ordered, linear space), illustrated through the ways in which Europe was itself scripted by the Grand Tour and the modern guidebook. In each case the emphasis is on the ways in which the spaces of topography and text are folded into and out of one another and thus shape - literally 'form' - spatial formations that are constellations of power, knowledge and geography.

Zusammenfassung:

Jüngere Arbeiten haben zwei Wege hervorgehoben, auf denen Geographie im Rahmen des expansiven, kolonialisierenden Ideals eines post-aufklärerischen Europa in Produktion von Wissen umgeschrieben wurde: wie war es den zuhause Gebliebenen möglich, den Berichten jener zu glauben, die fremde Länder bereist hatten? Wie war es möglich, lokale, nicht-europäische Wissensbestände in das Bezugssystem einer angeblich souveränen Europäischen Vernunft zu bringen? Dieser Aufsatz behandelt eine dritte Thematik, welche über die Produktion von Räumen ebenfalls die Produktionen von Wissen geformt hat, nämlich die Art und Weise, wie die von den Reisenden beschriebenen Routen (ihre Wege und Rundreisen) die Beschreibung dieser Routen (ihren Text) beeinflusst hat. Es werden drei Topologien identifiziert, welche im langen neunzehnten Jahrhundert Eingang in die räumliche Konfiguration von Wissen gefunden haben. Der erste ist ein "rhizomatischer Raum" (ein komplexer Raum ohne Zentrum), illustriert durch kritisches Lesen von Alexander von Humboldts Reisen durch Amazonien und Mary Kingsleys Reisen in Westafrika; der zweite ist ein "labyrinthischer Raum" (ein komplexer Raum mit einem Zentrum), illustriert am Beispiel von Sophia Pooles Reisen durch Kairo; der dritte ist ein "gefaserter Raum" (ein geordneter, linearer Raum), illustriert anhand der Darstellung von Europa in der Grand Tour und in modernen Reiseführern. In jedem der drei Fälle liegt die Betonung auf der Frage, wie die Räume der Topographie und des Textes ineinander und auseinander gefaltet werden und dadurch räumliche Formationen bilden, die Konstellationen von Macht, Wissen und Geographie sind.

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